economie

Schiphol en andere luchthavens in Nederland worden de komende weken een heksenketel. Reizen per vliegtuig kost al veel tijd en bij grote drukte kun je er zo een paar uur bij optellen. Maar er is ruimte om tijdwinst te boeken, zeggen de wetenschappers van het PassMe project.

Het begint al met gesjouw met koffers. Daarna krijg je lange rijen voor de bagage-incheckbalie, de paspoortcontrole, de handbagagecontrole en, als je eenmaal aan de gate bent,  mag je vaak ook nog een tijdje in de rij staan. 

Uur tijdwinst

De wetenschappers van het PassMe project van de TU Delft onderzoeken hoe dat efficiënter kan. Volgens de eerste schattingen van de universiteit moet er een uur winst te behalen zijn door bijvoorbeeld het in- en uitstappen efficiënter te laten verlopen.

Oplossingen worden gevonden in kleine dingen.  Neem bijvoorbeeld het scheiden van reizigers. Je hebt groepen en gezinnen en je hebt ‘ losse' reizigers. Groepen zouden in aparte rijen kunnen staan want groepen of gezinnen schieten minder op.

Zo zouden borden met vertrektijden bijvoorbeeld niet in het midden van de hal moeten staan. Dat houdt mensen tegen die door willen lopen. 

Koffer thuis ophalen

Een grote ‘ reisvertrager' in je reis is het gesleep met koffers. Daarom wordt er gekeken naar de mogelijkheid om je koffers van huis op te laten halen en op de vakantiebestemming al op je te laten wachten. Diverse bedrijven bieden die diensten al aan. Als je het incheckritueel weglaat uit je vliegreis scheelt dat veel tijd.

Sneller gaan zitten

TU Delft heeft een vliegtuigromp in een proefopstelling staan. Hiermee wordt getest hoe snel mensen kunnen gaan zitten. Veel reizigers nemen veel handbagage mee. Die tassen en rolkoffers moeten allemaal opgeborgen. TU Delft onderzoeker Suzanne Hiemstra-van Mastrigt test hoe mensen sneller kunnen gaan zitten. Gaat het sneller als iedereen een eigen opbergvak heeft, wat zijn de effecten van een breder gangpad?

Praktische oplossingen voor passagiersstromen

Eenvandaag doet een rondje Rotterdam Airport met Sicco Santema, projectleider van het PassMe project. Waar kun je in dit gebouw oplossingen bedenken om passagiersstromen sneller te laten bewegen? Wat zijn praktische oplossingen?

Sven de Laaf richtte een bedrijf op dat je bagage al vooruit kan sturen zodat je die niet meer hoeft in te checken. TU Delft betrekt zijn start-up in het PassMe onderzoek. Je bagage opsturen naar de plaats van bestemming levert volgens onderzoeker Katinka Bergema een grote tijdsbesparing op.