economie

Als het aan drie Noordelijke bedrijven ligt, dan staan er binnen twee jaar 9 nieuwe tankstations in de Noordelijke regio. Niet om benzine, diesel of gas te tanken, maar waterstof. Al eerder is geprobeerd om waterstoftankstation te bouwen, maar tot op heden met weinig succes. Nederland telt momenteel slechts twee stations waar waterstof te verkrijgen is.

Maar als het aan de Holthausen Groep, GreenPlanet en de GasUnie ligt gaat dit snel veranderen. De waterstof die verkocht zal gaan worden is volgens een woordvoerder van de de Holthausen Groep 100% duurzaam. Uitsluitend zon- en windenergie wordt gebruikt voor de productie van de waterstof.

Kip-en-ei-discussie

Het project is bedoelt om de kip-en-het-ei-discussie te doorbreken: wat moet er eerst zijn, de auto die rijdt op waterstof of het tankstation om de waterstof te tanken? De klandizie moet in eerste instantie komen van gemeenten en provincies. De gemeente Groningen heeft inmiddels aangegeven wel te voelen voor een wagenpark op waterstof.

Nu nog te duur

Maar niet iedereen is even optimistisch. Volgens emeritus hooglereer Sience en techniek Wim Turkenburg is er nog een lange weg te gaan voor waterstof een rendabel model oplevert. Volgens hem zit het ‘m in de productie van waterstof. Dat is nu nog te duur. Waardoor de kostprijs per kilometer in vergelijking met electrische auto’s en benzine of diesel auto’s nog veel te hoog is.

Turkenburg benadrukt wel waterstof zeker op termijn een serieuze optie is. Maar dan moet het eerst veel goedkoper worden om waterstof te maken.

0 reacties
Wil je ook reageren ga dan naar Facebook