economie

Een datingsite voor woningen, waarbij kopers en verkopers stap voor stap met elkaar in contact kunnen komen zonder dat er een makelaar nodig is. Waar je als koper huizen kan ‘swipen’. En waarbij de verkoper, door de vraagprijs te verlagen of verhogen, kan zien wat dat betekent voor zijn verkoopkans en de duur van het verkooptraject. Werktitel van het project: Catchbox. 

Met dit businessplan stapt ondernemer Geert Kroos in de zomer van 2014 binnen bij de Rabobank in Eindhoven in de hoop financiering los te peuteren en de bank misschien ook wel te interesseren voor een samenwerking. Hij presenteert zijn plannen en laat met trots zien dat de website, in een testperiode, al duizenden bezoekers heeft getrokken. Het idee wordt met enthousiasme ontvangen en er zal een vervolgafspraak worden geregeld met het hoofdkantoor in Utrecht, zo beloven de bankiers. Tot Kroos’ verbazing wordt die afspraak echter afgezegd.

Grote gelijkenissen

Nog veel verbaasder is Kroos als hij eind vorig jaar door iemand wordt gewezen op een nieuwe app van Rabobank: de ‘Homecatcher’. Als Kroos de app goed bekijkt maakt verbazing plaats voor boosheid. Het vertoont grote gelijkenissen met zijn platform ‘Catchbox’.

Kroos protesteert in een brief aan Rabo-topman Wiebe Draijer. In een mail wijst een jurist van de bank de beschuldigingen van de hand: volgens hem wisten de ontwikkelaars van de Rabobank-app niet van Catchbox. 

Maar dat wil er bij Kroos niet in. En ook Tim van Heukelom, destijds vice-voorzitter van de regio Eindhoven van MKB Nederland en de man die Kroos bij de lokale Rabobank introduceerde, is met stomheid geslagen. Ook hij kan niet anders dan concluderen dat de bank met een businessplan van een klant aan de haal is gegaan. 

In EenVandaag het verhaal van Geert Kroos en Tim van Heukelom en een interview met Dirk Visser, hoogleraar intellectueel eigendomsrecht. 

Vragen aan de Rabobank

EenVandaag legde Rabobank onderstaande vragen voor, maar de bank weigerde ze te beantwoorden. Een woordvoerder laat weten dat de bank “inhoudelijks niets toe te voegen heeft” aan de correspondentie met Kroos.

1. Kan Rabobank in zijn algemeenheid op deze verwijten reageren?

2. Wat heeft Rabobank ondernomen om deze klacht te onderzoeken? Heeft hier een integriteitsonderzoek plaatsgevonden?

3. Hoe verklaart Rabobank zelf dat de term ‘Catch’ terugkomt in zowel Catchbox als Homecatcher?

4. Heeft Rabobank beleid of protocollen voor situaties waarin een ondernemer zich meldt met een businessplan voor een project dat vergelijkbaar is met een project waar Rabobank zelf intenties toe heeft of dat al in ontwikkeling is?

5. Kunnen ondernemers met een businessplan nog met een gerust gemoed aankloppen bij hun Rabobank voor een financiering of moeten zij voortaan een geheimhoudingsverklaring meenemen? 

 

12 reacties
Wil je ook reageren ga dan naar Facebook