economie

Kraanmachinisten slaan alarm over onveilige situaties op de bouwplaats. Ze maken zich zorgen over de gebrekkige kennis en vakmanschap van bouwvakkers die bouwmaterialen moeten bevestigen aan de kraan. Dat blijkt uit een onderzoek van de vakbonden FNV en Het Zwarte Corps onder bijna 400 kraanmachinisten waarover EenVandaag beschikt. Bijna de helft van de machinisten geeft aan dat het afgelopen half jaar minimaal één keer een last van de kraan is losgekomen. Volgens 9 procent gebeurde dat zelfs vaker dan vijf keer. 

Vakbond FNV waarschuwt al langer voor onveiligheid in de bouw. Uit cijfers die EenVandaag opvroeg bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat het aantal dodelijke ongelukken in de bouw vorig jaar bijna verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor. Waren er in 2015 nog 9 dodelijke slachtoffers, in 2016 waren dat er 16. Ook het totale aantal arbeidsongevallen in de bouw nam toe: van 424 in 2015 naar 470 in 2016. De Inspectie wijt de toename mede aan de versnippering op de arbeidsmarkt. Voor de crisis waren bouwvakkers nog in dienst van een aannemer, nu wordt er meer gewerkt met (buitenlandse) uitzendkrachten en zzp’ers. Volgens de Inspectie komt dat de communicatie op de bouwplaats niet ten goede en maakt het de verantwoordelijkheden bij werkzaamheden onduidelijk.

Onverantwoord

Volgens kraanmachinisten komt het geregeld voor dat bouwmaterialen los komen van de kraan doordat ze niet deskundig bevestigd zijn. “Onverantwoord”, zegt sectorhoofd Janna Mud van FNV Bouw in EenVandaag. “Het kan heel verstrekkende gevolgen hebben.” Vorig jaar kwam in Den Haag een vrouw om het leven nadat er delen van een steiger uit een hijskraan naar beneden vielen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar dat voorval.  Kraanmachinisten zijn vooral bezorgd over de onkunde bij bouwvakkers die de last moeten ‘aanslaan’. Eén op de drie machinisten (36 procent) stelt dat de kennis van de collega’s te wensen over laat, terwijl het volgens 57 procent sterk wisselt.  

Verplicht

De kraanmachinisten klagen ook over andere onveilige situaties. Zo stelt 45 procent van de ondervraagden dat het werken met een kraan pas boven windkracht 8 of hoger wordt stilgelegd. Vakbond FNV roept werkgeversorganisatie Bouwend Nederland op de klachten serieus te nemen en wil dat de CAO wordt aangepast. Daarin staat nu dat de werkgever zal bevorderen dat degene die de last aanslaat een cursus heeft gevolgd. FNV wil dat dit verplicht wordt gesteld. Bouwend Nederland zegt samen met de Onderzoeksraad en de Inspectie een richtlijn te hebben opgesteld om het aantal ongelukken met hijskranen terug te brengen. “Ieder ongeluk is er één te veel”, aldus voorzitter Maxime Verhagen in EenVandaag. “Het aantal ongevallen moet drastisch worden teruggebracht.”