economie
Radio 1V: gesprek met directeur Consumentenbond Bart Combée

Verzekeraar Reaal pleegde fraude bij de verkoop van beleggingsverzekeringen. Met een gemanipuleerd computerprogramma werd doelbewust een veel hoger rendement voorgespiegeld dan werkelijk kon worden behaald.  

Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl op basis van documenten waarover EenVandaag beschikt. De vereniging begint namens haar 75.000 leden een rechtszaak tegen Reaal, dat sinds februari 2013 in handen is van de Nederlandse staat.

De Consumentenbond eist dat verzekeraars schoon schip maken en roept in EenVandaag op tot een grootscheepse ‘terugroepactie’ voor woekerpolissen. 

Torenhoge kosten
SNS Reaal verkocht de afgelopen decennia naar schatting circa 1 miljoen woekerpolissen. Deze beleggingsverzekeringen, die vooral in de jaren negentig massaal werden verkocht, zijn polissen met torenhoge verborgen kosten. Tot wel 40 à 50 procent van de premies verdween in de zakken van verzekeraars. Met dat geld kan niet worden belegd, waardoor de klant achterbleef met een laag of zelfs negatief rendement. 

Fraude
Reaal fraudeerde volgens Woekerpolis.nl met fondsrendementen. De vereniging wist de hand te leggen op het offerteprogramma dat de verzekeraar gebruikte, waarin te zien is dat Reaal het rendement kunstmatig verhoogde. Het gemiddelde rendement van een fonds wordt met een rekenformule bepaald aan de hand van het rendement gedurende de laatste twintig jaar. 

Reaal manipuleerde offertes door rendement uit gunstige jaren mee te laten wegen ten koste van minder gunstige jaren. ,,Dat is dus fraude”, aldus voorzitter Ab Flipse van de Vereniging Woekerpolis.nl. Reaal laat in een reactie weten de dagvaarding te hebben ontvangen, en deze eerst te willen bestuderen.

Terugroepactie
De Consumentenbond vindt dat verzekeraars voor eens en voor altijd schoon schip moeten maken en roept hen in EenVandaag op tot een grootschalige terugroepactie, vergelijkbaar met die van auto’s die mankementen vertonen. ,,Als er gebreken zijn neemt de auto-industrie zelf het initiatief tot een recall”, aldus directeur Bart Combee van de Consumentenbond in EenVandaag. ,,Dit is zo’n soort recall. De verzekeraars hebben de problemen geschapen, dus ze moeten ze ook zelf oplossen.” 

Checklist
De Consumentenbond heeft een checklist opgesteld met tien ‘ standaardgebreken’  aan de hand waarvan verzekeraars ondeugdelijke polissen moeten ‘repareren’. 
De bond stelt 18 grote verzekeraars een ultimatum van een maand om op het voorstel te reageren. Blijft die reactie uit dan gaat de Consumentenbond bij kabinet en Tweede Kamer aandringen op ingrijpen. 

Verzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars verwijst in een reactie naar de afspraken over compensatie die zijn gemaakt met een aantal claimstichtingen. ,,Als klanten zich niet kunnen vinden in de geboden compensatieregeling, dan kunnen zij zich wenden tot onafhankelijke instanties, zoals Kifid en de rechter.” 

Lees hier de hele reactie van het Verbond van Verzekeraars

Europees Hof
De woekerpolisaffaire is het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis, en sleept nog steeds. Deskundigen schatten dat er circa 7 miljoen woekerpolissen zijn verkocht, en dat de schade voor consumenten tussen de 20 en 30 miljard euro bedraagt. Verzekeraars hebben een aantal keer compensatie uitgekeerd, maar gedupeerdenverenigingen en juristen zijn nog lang niet tevreden. 

In december doet het Europees Hof een uitspraak in een zaak die gedupeerden hebben aangespannen tegen Nationale Nederlanden. De advocaat-generaal adviseerde het Hof in het voordeel van de gedupeerden te beslissen. Het zou Nationale Nederlanden, en andere verzekeraars, miljarden kunnen gaan kosten. 

Oplossing
Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten bleek onlangs dat verzekeraars laks zijn met het oplossen van de problemen die de polissen hebben veroorzaakt. Uitgerekend de staatsverzekeraars ASR en Reaal scoorden slecht. Zij hebben voor nog minder dan de helft van de polissen een oplossing gevonden, terwijl de AFM eist dat voor het eind van het jaar 80 procent van de gedupeerden is geholpen.